Fă cunoștință cu profesorii Varlaam | Mădălina Aruxandei

Gimnaziu

Fă cunoștință cu profesorii Varlaam | Mădălina Aruxandei

Luni, 29 August 2016

   Nu este ușor deloc  să fii profesor, mai ales atunci când predai  o materie nu foarte accesibilă, cum ar fi Fizica. Dar satisfacțiile sunt imense și vin tot de la copii, care știu să răsplătească omul de la catedră așa cum pot ei cel mai bine – prin cunoștințele acumulate. Aceasta a fost concluzia dialogului purtat cu profesorul de fizica, Mădălina Aruxandei

- Cum v-ați ales profesia?

- Părinții mei au fost profesori și am avut din familie pornirea. Vreau să spun că m-am hotîrât din liceu să mă fac exact profesor de fizică. Profesia mi-am ales-o foarte simplu și prin exemplul de acasă, dar și motivată fiind și de atitudinea colegilor, care mă solicitau să-i ajut la teme. Eu îi și ajutam, dar le și explicam. A început să-mi placă. Nu este ușor când te întreabă cineva. Atunci descoperi cât și ce știi sau atunci îți dai seama că pentru fi înțeles trebuie să știi să aduci anumite argumente nu doar pe înțelesul tău, ci și pe al lor. Când cineva te întreabă rămâi surprins că tu, la rândul tău, nu ți-ai pus aceste întrebări. De fiecare dată se întâmplă așa, iar acum, ca și profesor, e la un alt nivel . Am 22 de ani vechime în învățământ și în fiecare an descopăr câte ceva.

- Cum ar fi?

- Îi descoper pe copiii de la Școala “Varlaam Mitropolitul” ca fiind fără înhibiții, întreabă întotdeauna,  cuviincios, dar cu fermitate. Generația de astăzi e altfel decât am trăit noi. Eu m-am simțit mereu o timidă și, ca profesor, trebuie să-ți învingi timiditatea, dar acest lucru se educă. I-am descoperit pe copiii din clasa a VI-a, pe care i-am pierdut, eu fiind profesor de liceu.  Îmi place cum văd ei lucrurile, cum doresc să încerce să înțeleagă, chiar dacă la fizică unele lucruri sunt mai dificile, cum își explică uneori poticnindu-se. E important să-i încurajăm de fiecare dată.

- Revenind la prima întrebare, de ce fizică?

- Mama fost profesor de fizică, am urmat un exemplu. Strucura mea este una profilată pe Real. Mi-a plăcut și matematica, dar am descoperit că fizica îmi este mai aproape poate că o regăsești în tot ceea ce ne înconjoară. Ca să-ți explici ceea ce se întâmplă în jur trebuie să ai măcar un minimum de cunoștințe . Când vrei să mergi spre progres științific deja înseamnă aprofundare.

- Cum este profesorul de fizică?

- Este unul special, pentru că trebuie să știm și matematică, pentru că pe noi copiii ne întreabă de ce bate vâtul, cum merge motorul. Ne întreabă aceste lucruri atât de evidente și eu mă străduiesc să le ofer cele mai simple răspunsuri. Cel mai greu de explicat este un lucru simplu și evident. Cum a fost mărul lui Newton care a căzut. Mărul a căzut și înainte de a-l vedea fizicianul, dar el a găsit cea mai bună explicație. Copiii mă întreabă tot, mai ales că la clasa a VI-a  trecem prin toate fenomenele și ei intră în contact cu ele de mici. Încearcă acum să le explice, sunt dornici să meargă în laborator, unde exprimentele îi fascinează. Faptul că le fac ei îi atrag nemaipomenit. O simplă cântărire este un lucru extraordinar. Ne-am jucat cu determinările de volume și li s-a părut fascinant. Faptul că au turnat apă într-un cilindru gradat, că au citit, că au descoperit cum se ridică apa, și acest lucru îl vedeau și în cadă, dar nu era un experiment de laborator, li s-a părut minunat.

- Aveți o relație frumoasă.

- Cum ar putea fi altfel? Și eu am doi copii și să știți că nu este ușor. Cel mai greu este să fii profesor pentru copiii tăi. Ei te taxează foarte repede. Poate un altul nu îți spune că nu explici bine, că nu-i place.

-  E greu să fii profesor?

- A fi profesor, după 22 de ani de carieră, care nu sunt nici mulți, nici puțini, îți dai seama de niște etape. În prima etapă, în primii ani, ai sentimentul că trebuie să spui tot, că toți elevii trebuie să te înțeleagă de la început și că dacă nu fac asta este treaba lor. Ai sentimentul că trebuie să fii plăcut de toți elevii. Eu am ajuns la echilibrul să înțeleg că într-o clasă nu poți fi plăcut și perceput de toți la fel . Ar fi și plictisitor să fim toți la fel.  Cred că a fi profesor este obligatoriu de a te face înțeles de către toți copiii. Este marea calitate a unui profesor.

- Reușiti acest lucru?

- Eu zic că da fiindcă îmi pasă. Nu trec niciodată mai departe până nu mă asigur că toți au înțeles noțiunile predate. Dacă faci altfel deja apare o fisură în relație, copilul se îndepărtează , iar misiunea noastră este de a-i apropia pe elevi de cunoaștere. Este important ca ei să vină la ore fără teamă, să pună întrebări, să înțeleagă mecanismul cunoașterii . Noi le oferim un orizont, îi învățăm să învețe, cel puțin teoretic. De aceea este important să-i apropiem. Fiecare copil are mecanismul lui de înțelegere și asta noi, profesorii, învățăm în timp. Ei pot veni din spate cu niște goluri, dar noi trebuie să-i ajutăm să le completeze și să meargă mai departe. Asta înseamnă să fii apropiat de ei fiindcă dacă nu au curajul exprimării nu pot completa cunoștințele.

- Profesorul de fizică nu este perceput ca fiind dur?

- Depinde de tine de fiecare dintre noi. Eu, în 22 de ani de învățământ, nu am lăsat corigenți pe toamnă. Am încercat de fiecare dată să-i stimulez pe copii, să-i ascult, să le dau încredere că pot avea un minimum de cunoștine la fizică. Fiecare profesor are personalitatea lui.

- Care este cea mai mare satisfacție?

- Să vezi că absorb cunoștințele, că au rezultate, că aleg fizica la bacalaureat, care este opțională. Satisfacția de a duce copiii să dea un examen național, poate nu chiar olimpiadă, este imensă.  

 

 

 

 

Înapoi
DOXOLOGIA Media, Mitropolia Moldovei si Bucovinei | © 2012 scoalavarlaam.ro